سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشمند زنده است؛ اگر چه مرده باشد . نادان مرده است؛ اگر چه زنده باشد . [امام علی علیه السلام]

همه چیز!!!!!!

خانه

پارسی بلاگ

مدیریت

پست الکترونیک

شناسنامه


6:40 عصر شنبه 87/2/14

B-2 (شبح پرنده)

نویسنده: مارموز

 

 

B-2

شبح پرنده

بمب افکن سنگین استراتژیک

 

با پیشرفت صنایع نظامی مخصوصا در کشور های صاحب این صنایع مدتهاست که بحث حفاظت راداری مطرح شده و بسیاری از کشورها برای مراقبت از فضای هوایی کشورشان از رادار استفاده میکنند و در این میان با پیشرفت تکنولوژی خود این کشور های صاحب صنعت برای عبور از همین وسیله دفاعی ساخته دست خودشان به هواپیماهای رادار گریز روی آورده اند !

نمونه اینگونه هواپیما ها بسیار است اما یک نمونه خوب ، موفق و بسیار معروف از  تیره اینگونه هواپیماها بمب افکن معروف و شناخته شده  B-2 معروف به شبح است . این بمب افکن نه تنها به خاطر رادار گریز بودنش بلکه به خاطر بسیاری از فاکتور ها و ویژگی های حائز اهمیت و منحصر به فردش به عنوان یکی از طرح های بسیار موفق قرن بیستم به شمار میرود .

در زیر توضیحی کوتاه و اجمالی در مورد این پرنده میخوانیم .

                                                           

 

هواپیمای بمب افکن چندمنظوره سنگین B-2 ملقب به شبح ( Spirit ) توانایی حمل تسلیحات اتمی و غیراتمی را دارد وهمچون بمب افکن هایی چون B-52 وB1-B  با فناوری رادارگریزی   ( Stealth ) بدون دیده شدن توانایی حمله به تمامی نقاط حساس و استراتژیک دشمن را داراست.

برنامه ساخت آن از سال ???? میلادی در آمریکا آغاز شد و نیروی هوایی ایالات متحده سرانجام این طرح را در ???? مورد تایید قرار داد و دستور ساخت ??? فروند هواپیمای عملیاتی را صادر کرد. اما بعد از فروپاشی شوروی سابق نیاز به ساخت این تعداد ، از هواپیمایی چنین گران قیمت بیهوده دیده شد و قرار بر ساخت تنها ?? فروند هواپیمای عملیاتی به علاوه یک هواپیمای آزمایشی گذاشته شد. اولین بمب افکن B- 2  در ?? نوامبر سال ???? در پایگاه چهل و دوم نیروی هوایی آمریکا واقع در پالمدیل ساخته شد. اولین پروازش نیز در ?? جولای سال ???? با همکاری مرکز تست پروازی ادواردز (پایگاه نیروی هوایی ادواردز آمریکا (EAFB)) انجام شد.

برای اولین بار این هواپیمای اسرار آمیز در ?? نوامبر ???? میلادی در آشیانه پالمدیل کالیفرنیا ( Palmedale California )  به نمایش عمومی گذاشته شد.   

 نیروی هوایی آمریکا ساخت هواپیماهای B-2 را در سه گروه جدا درخواست کرد که به گروه های  ??،??  و ?? معروف شدند.

ابتدا ? هواپیما تست و ?? فروند هواپیما در گروه ??، 3 فروند در گروه ?? و ? فروند در گروه ?? ساخته شد. طراحی هواپیماهای هر گروه با دیگری نسبتاً فرق داشت زیرا قرار بود هر کدام وظیفه خاصی را انجام دهند.

 

گروه Block 10) ??) : هواپیمای موجود در این گروه آماده برای نبردهای محدود و بدون هیچ لانچری برای پرتاب موشک های هدایت شونده بودند و تنها قادر به حمل بمب های ???? پوندی MK-84 و بمب های اتمی گرانشی بودند. تمامی هواپیماهای B-2  که در گروه ?? هستند در پایگاه هوایی وایت من جای دارند.

 

گروه ?? : (Block 20) هواپیماهایی بودند که توانایی حمل هر دو نوع تسلیحات اتمی و غیراتمی را به علاوه موشک های هدایت شونده GAM را داشتند. بعدها این پرندگان به بمب های خوشه ای CBU/87/B نیز تجهیز شدند.

 

گروه ?? : (Block 30) این هواپیماها از کامل ترین بمب افکن های نیروی هوایی به حساب می آیند. اولین فروند از گروهان ?? در 7 آگوست سال ???? تحویل داده شد. این بمب افکن ها نسبت به گروه های ?? و ?? بسیار پیشرفته تر بودند و توانایی حمل انواع تسلیحات را داشتند و همچنین فناوری رادارگریزی ( Stealth ) در آنها در نهایت دقت و به صورت بهینه انجام شده بود.

 

این هواپیما که بیشتر شبیه یک بال پرنده است توانایی پرواز تا ارتفاع پنجاه هزار پایی و قابلیت سوختگیری در آسمان را نیز دارد. با یک بار سوختگیری می تواند شش هزار مایل دریایی(یک مایل دریایی برابر با ???? متر است) یعنی حدود ???? کیلومتر را طی کند و این امر قدرت رسیدن به هر نقطه ای از این کره خاکی را به او تنها در چندساعت اهدا می کند. این هواپیما از بالا حالت W شکلی دارد.

 

این هواپیما توسط چهار موتور قدرتمند توربوفن شرکت جنرال الکتریک با مدل  F118-GE-100  تجهیز شده که تمامی موتورها به صورت دو به دو در داخل بدنه جای داده شده اند. هرکدام از موتورهایش ????? نیوتن نیرو فراهم می کنند و با چنین نیروی بالاییست که  سرعتی نزدیک سرعت صوت به دست می آید. این موتورها مجهز به سیستم کنترل حرارت هستند تا کمترین حرارت را از خود نشان دهند و رادارهای حساس حرارتی دشمن نتوانند آنها را به آسانی ببینند.

 

یک رادار بسیار قوی به نام ریثون Ratheon An/APQ-181 بر روی B-2 نصب شده است که یک رادار چندمنظوره است. این رادار تمامی تست های خود را در پایگاه هوایی ادواردز به خوبی گذرانده است و کاملا مطمئن و قابل اطمینان است. سیستم های ناوبری را شرکت راکول کالینز ( Rockwell Collins )  طراحی کرده است. سامانه تاکتیکی با مشخصه TCN-250 را ساخته و سیستم کنترل فرود نیز که  VIR-130A نام دارد توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است که بسیار دقیق و هوشمند است. تجهیزات ارتباطی را نیز شرکت راکول پشتیبانی کرده است و حتی یک ماهواره مخصوص ، که مسئولیت کنترل ، هدایت و ارتباط بین تمام بی دو های در حال پرواز در ماموریت های گروهی را به عهده دارد ، توسط این شرکت ( راکول ) برای پشتیبانی بهتر در مدار قرار داده شده است .

 


نظر شما ()



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اثبات65=64
10 روش آزار دیگران ...
با سلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه :: پارسی بلاگ :: مدیریت:: پست الکترونیک :: شناسنامه]

تعداد بازدید:292810

امروز:3

دیروز :12

 RSS 

پیوندهای روزانه
سایت دولت و وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران [97]
[آرشیو(1)]

درباره خودم

همه چیز!!!!!!

مارموز
من یک مارموز جلبم ! ! ! حالتونووو میگیرم

لوگوی خودم

همه چیز!!!!!!

لینک دوستان

علم کده
عکس ماشین
عاشقانه
انتظار
چند فلش زیبا

فهرست موضوعی یادداشت ها

10 روش آزار دیگران . اثبات 65=64ازچینی ها . اثباتی جادویی . اثباتی عجیب . روش های مختلف آزار واذیت .

آرشیو

عکس
بیماری
مذهبی
علمی
اجتماعی
ورزشی
عکس ماشین(1)
عکس ماشین(2)
عکس موتور
عکس اتوبوس
ماشین های تصادفی
متفرقه
شعر
بهار 1387

اشتراک

 

10 روش آزار دیگران . اثبات 65=64ازچینی ها . اثباتی جادویی . اثباتی عجیب . روش های مختلف آزار واذیت .