سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنکه دانش می جوید، خداوند روزیش رابه عهده می گیرد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

همه چیز!!!!!!

خانه

پارسی بلاگ

مدیریت

پست الکترونیک

شناسنامه


2:42 عصر دوشنبه 87/2/16

ورزش

نویسنده: مارموز

ورزش

ورزش شامل فعالیت هر کس با یک منظور و در محیطی متفاوت از محیط روزانه برای مسابقه، لذت بردن ، برای کسب برتری، برای پیشرفت مهارت یا ترکیبی از تعدادی از این هاست. تفاوت منظور همراه با در نظر گرفتن مهارت فرد یا گروه یا دلیری علامت مشخصه ورزش است.
بنابر این پریدن از روی یک مانع در مقابل دیدگان هزاران نفر در یک میدان سر پوشیده ورزش است در حالی که پریدن از روی یک چشمه هنگام پیاده روی در روستا فقط تلاش برای خیس نشدن پای فرد است.
انواع مختلفی از ورزش وجود دارند و انسان ها قسمت مهمی از وقت، پولو دلبستگی خود را نه فقط به عنوان شرکت کننده بلکه به عنوان تماشاگر به آن ها اختصاص می دهند .
ورزش امروزه در جهان به وسیله ای مبدل شده که انسان ها را با هم متحد و آشنا کرده و بین آن ها پیوند اخوت و برادری برقرار می کند و مهمترین هدف و وظیفه ورزش همین است ایجاد مودت و دوستی بین ورزش کاران که هر چند در میدان رقیب هم هستند اما در خارج از میدان به عنوان رفیق همدیگر می باشند .
ورزش ترکیبی از فعالیت های فیزیکی عادی و معمول و مهارت های شخصی و به عنوان تفریح و یک سری از قوانین که برای مسابقه ، لذت بردن و رسیدن به برتری است. ترکیب شخصیت هایی با مهارت های متفاوت در یک ملت، شجاعت و دلاوری آن ملت را افزایش می دهد .

تاریخچه ورزش

تمدن ها در ورزش سراسر تاریخ ، توانستند یک معامله بزرگ که تغییر اجتماع و ماهیت در ورزش است را آموزش بدهند . آن ها چیزهای بسیار جدیدی از هنر را در فرانسه ، آفریقا و استرالیا ی ما قبل تاریخ که مدرک آن در مراسمات رسمی تهیه شد را کشف کنند .
این کسب مهارت ها وابسته به سفارش مردم است که برای یافتن معانی فعالیت ها در ورزش به صورت یک مروارید گران بها می درخشد . مثلا ورزش ژیمناستیک در میان چینی ها پیشینه‌ی زیادی دارد .
ورزش های دیگر شامل : پرتاب نیزه ، پرتاب دیسک و پرش بلند و کشتی است. رسوم سنت گرایی ورزش باستانی ایرانی ، هنر زورخانه ای بود که اکنون با این روش تماس اندکی دارند . در میان دیگر ورزش های ایرانی چوگان و پرتاب نیزه هم وجود داشت. دسترسی به ورزش های عمومی با تاسیس یونان قدیم ، ایجاد شد . کشتی ، دومیدانی ، بوکس ، پرتاب نیزه ، پرتاب دیسک و مسابقه ارابه سواری نیز در آن زمان متداول بود.
بازی های المپیک هر چهار سال یک بار در دهکده‌های کوچک مثل یونان باستانبرگزار می شد و مردم سراسر جهان به این المپیک ها فرا خوانده می شدند.
وجود ورزش های منظم برای موجودات زنده مطابق المپیک قرن قدیمی و قرن حاضر است. فعال شدن موجودات برای تنظیم غذا و خوراک خود موجب منظم انجام شدن فعالیت ها برای لذت بیشتر مسابقات و فعالیت هایی مثل ماهیگیری و باغبانی است . انقلاب صنعتی موجب زیاد شدن آلودگی و فرصت نداشتن تماشاگر ورزشی برای دسترسی و تمایل به بازی های جهانی شده است. محبوبیت و تمایل داشتن مانند ماشین افزایش گر، موجب ترقی‌های حرفه ای متداول ورزشی می شود .


نظر شما ()


2:40 عصر دوشنبه 87/2/16

مقررات بازی بدمینتون

نویسنده: مارموز

مقررات بازی بدمینتون

تاریخچه:

به طور دقیق معلوم نیست بدمینتون اولین بار در چه کشوری ابداع شده است، بعضی معتقدند که شروع آن از کشور چین بوده است و بعضی می گویند هندوستان یا انگلستان، اما اکثراً معتقدند آغاز آن در شهر پونای هندوستان بوده است. به همین منظور در هندوستان این ورزش را  پونا می نامیدند. این بازی توسط افسران انگلیسی از هندوستان به انگلستان برده شد و از آنجایی که دوک بیفورت به این بازی بسیار علاقمند بود. و در خانه ییلاقی خود به نام قصر بدمینتون برای سرگرم کردن مهمانان خود از این بازی استفاده می کرد پس از آن بازی پونا به بدمینتون تغییر نام پیدا کرد. قوانین اصلی این رشته در سال 1877 در کراچی (در آن زمان جزو کشور هند بود. ) تنظیم و در سال 1887 در انگلستان اصلاح  و تدوین گردید. بدمینتون به تدریج به تمام نقاط دنیا گسترش پیدا کرد. این رشته ورزشی در مدت زمان کوتاهی از طرف مردم مورد استقبال قرار گرفت و علت اساسی آن این است که این رشته ورزشی، بازی ایده آلی برای خانواده ها می باشد. بدین معنی که تمامی اعضای خانواده بدون توجه به سن و جنس می توانند در این رشته فعالیت نمایند. و در ضمن تجهیزات آن سبک و قابل حمل است و در همه جا قابل  اجرا است. این رشته ورزشی برای سلامتی روان و تن مفید و در ضمن هیجان و لذت در این بازی به حدی است که می توان اوقات فراغت را با این بازی سپری نمود. در حال حاضر کشورهای چین- اندونزی - مالزی و دانمارک و کره جنوبی و انگلستان جزو تیمهای برتر جهان به حساب می آیند. در سال 1873 اولین کلوپ بدمینتون  در انگلستان شکل گرفت. فدراسیون جهانی بدمینتون در سال 1934 تأسیس گردید. در حال حاضر 14 کشور از جمله ایران جزو IBF می باشند. در سال 1977 اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان در مالمو برگزار شد و اولین دوره بازیهای المپیک بارسلون در سال 1992 اجرا شد.

بدمینتون در ایران:

با ورود کارشناسان نفتی انگلیس به ایران، بدمینتون به کشور ایران راه یافت و کارمندان ایرانی شرکت نفت این ورزش را از انگلیسی ها یاد گرفتند. این رشته ورزشی با خروج انگلیس به فراموشی سپرده شد. تا اینکه ایران میزبانی بازیهای آسیایی 1353 را تقبل نمود. ون بدمینتون یکی از رشته های این بازیها بود در این راستا سازمان تربیت بدنی در سال 1351 فدراسیون بدمینتون ایران را تأسیس نمود و جهت راه اندازی این رشته مربی صاحب نام هندی به نام دیپو گوش را به همکاری دعوت نمود این مربی مدت پنج سال به کار تعلیم و آموزش بدمینتون در ایران مشغول بود. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور ایران در سال 1352 با حضور 24 تیم برگزار شد که تهران و خوزستان و اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند. اولین بار تیم ملی بدمینتون ایران در بازیهای آسیایی 1353 تهران شرکت نمود و در بین 13 تیم هشتم شد. اولین رئیس فدراسیون بدمینتون در ایران آقای امیر نویدی بود که تا سال 1356 عهده دار این مقام بود و آخرین رئیس فدراسیون آقای کرباسیان می باشد. که از سال 1368 عهده دار این مقام است. هر ساله مسابقات قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی (نونهالان - نوجوانان - جوانان - بزرگسالان - پیشکسوتان) برگزار می گردد.

زمین بازی: زمین بازی بدمینتون به شکل مستعطیل می باشد و با خطوطی به عرض 40 میلی متر کشیده می شود. خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین 13/4 متر - عرض زمین دو نفره 6/10 متر - عرض زمین یک نفره 5/30 متر می باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می شود. ارتفاع پایه های تور 155 متر می باشد.

توپ: از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می شود. باید از جنس چوپ پنبه که لایه چرمی دارد باشد. توپ چرمی باید دارای 16 پرک باشد که به پایه وصل می شوند. وزن توپ باید بین 4/74 تا 4/50 گرم باشد.

راکت: راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می باشد. راکت از قسمتهای: دسته  - میله - گلو یا سه راهی - صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده است.

 قرعه کشی: برای شروع بازی داور مسابقه با سکه عمل قرعه کشی را انجام می دهد. نفر برنده قرعه کشی می تواند توپ یا دریافت (زمین) را انتخاب کند. برنده بازی کسی است که دو گیم از سه گیم را ببرد.

 امتیازات گیمها: در مردان 15 تایی است و در نونهالان و بانوان 11 تایی است. در بازیهای یک نفره و دو نفره مردان کسی که زودتر به امتیاز 15 برسد برنده گیم محسوب می شود و در بانوان و در نونهالان هر کسی زودتر به امتیاز 11 برسد برنده گیم محسوب می شود. هر کس 2 گیم از 3 گیم را ببرد برنده بازی است.

یسینیگ چیست؟ اگر در آقایان امتیاز به 14- 14 رسید و یا در بانوان به امتیاز 10-10  شد از کسی که زودتر به امتیاز 14 و یا 10 رسید سؤال می شود که آیا امتیاز اضافه می خواهد یا نه و اگر جواب مثبت باشد بازی به 17 و 13 ادامه می یابد و اگر جواب منفی باشد بازی در همان 15 و 11 به پایان می رسد. فردی که برنده گیم شد در گیم بعدی اولین سرویس را می زند.
تنها بازیکنی امتیاز کسب می کند که سرویس را زده باشد و توپ را در زمین بازیکن مقابل بخواباند.

تعویض زمین: بازیکنان بایستی در موارد زیر زمین را عوض کنند: 1-پایان گیم اول   2-پیش از شروع گیم سوم   3-در صورت تساوی  1بر1 در گیم سوم در آقایان در پوئن 8 و در خانمها و نونهالان در پوئن 6 تعویض زمین صورت می گیرد.

سرویس: زننده و گیرنده سرویس باید به صورت مورب در داخل محوطه سرویس و بدون تماس با خطوط محوطه سرویس قرار گیرند. از لحظه شروع سرویس تا پایان اجرای ضربه باید قسمتی از هر دو پای بازیکن در حالتی ثابت با زمین تماس داشته باشد. راکت زننده سرویس باید اولین را به پایه (کله) توپ بزند. هنگام برخورد توپ با راکت زننده سرویس تمام توپ باید از کمر سرویس زننده پایینتر باشد. میله راکت زننده سرویس از لحظه زدن ضربه به توپ باید به طرف پایین امتداد داشته باشد به نحوی که تمامی کله راکت از تمامی دست حامل راکت بازیکن پایینتر باشد. هنگام زدن سرویس اگر توپ با راکت زننده سرویس برخورد نکند خطا محسوب می شود زننده سرویس  نباید قبل از آمادگی کامل گیرنده سرویس اقدام به زدن سرویس کند در بازیهای یک نفره ریا، تا زمانی که زننده سرویس امتیازی کسب نکند و یا اینکه امتیاز او در آن گیم زوج باشد زننده و گیرنده سرویس باید در زمین سمت راست قرار گیرند و تا زمانی که امتیاز زننده سرویس در آن گیم فرد باشد بازیکنان موظفند در سمت چپ زمین برای زدن سرویس و دریافت اقدام نمایند. اگر دریافت کننده سرویس مرتکب خطا شد و یا توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس یک امتیاز کسب می کند و از طرف دیگر زمین اقدام به زدن سرویس بعدی می کند. اگر زننده سرویس مرتکب خطایی شود و یا اینکه توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس حق زدن سرویس را از دست می دهد و آنگاه گیرنده سرویس حق زدن سرویس را به دست می آورد بدون اینکه امتیازی به طرفین داده شود.

بازیهای دو نفره: هنگام شروع گیم و هر زمانی که یکی از طرفین حق زدن سرویس را به دست آورد، باید از قسمت راست زمین اقدام به زدن سرویس نماید. فقط سرویس گیرنده حق برگشت سرویس را دارد در صورتی که توپ به همبازی گیرنده سرویس برخورد کند و یا ضربه ای به توپ وارد کند خطا محسوب می شود و در این صورت به زننده سرویس یک امتیاز تعلق می گیرد، به جز اولین سرویس هر تیم که دو بار حق زدن سرویس را دارد. پس از برگشت سرویس توسط دریافت کننده هر یک از بازیکنان می توانند به توپ ضربه بزنند. در زدن سرویس اگر عدد پوئن فرد باشد نفر فردزن از سمت راست اولین سرویس را می زند و اگر پوئن زوج باشد نفر زوج زن در سمت راست اولین سرویس را می زند و نفر بعدی از طرف دیگر اقدام به زدن سرویس می کند. هر یک از بازیکنان برنده گیم، می تواند اولین سرویس گیم بعدی و هر از بازیکنان بازنده گیم نیز می تواند اولین دریافت کننده سرویس گیم بعد باشد. (پس از پایان هر گیم و در شروع گیم بعد می توان جای نفرات را عوض کرد).

اشتباهات (خطاهای) محوطه سرویس:  1-اگر بازیکن خارج از نوبت سرویس بزند. 2-به طور اشتباه از سمت دیگر سرویس زده باشد.   3-به طور اشتباه در سمت دیگر زمین برای دریافت سرویس ایستاده و سرویس زده باشد. اشتباه محوطه سرویس اگر بعد از زدن سرویس بعدی تشخیص داده شود، نباید اصلاح گردد ولی اگر قبل از زدن سرویس بعدی تشخیص داده شود، اگر هر دو اشتباه کرده باشند به جا داده می شود ولی اگر یکی از طرفین اشتباه کند و رالی به نفع او تمام بشود به جا داده می شود و چنانچه رالی به ضرر او تمام شود اشتباه اصلاح نمی شود.

خطاهای بازی بدمینتون FAULTS : موارد زیر خطا محسوب می شود:

1-اگر سرویس صحیح زده نشود.   2-اگر توپ در هنگام بازی خارج از محوطه زمین بازی فرود آید.   3- از داخل بازدید تور عبور کند. 4-از تور عبور نکند.   (قبل از عبور از تور بیافتد.)   5-به سقف یا دیوارهای دور زمین برخورد کند.   6-به بدن یا لباس بازیکن برخورد کند و یا در اطراف زمین به هر شیء یا فردی تماس پیدا کند.   7-اگر به توپ در زمین حریف
ضربه زده شود.   8-برخورد لباس ویل راکت به تور و نگهدارنده های او (پایه)   9-زمانی که توپ در حال عبور از بالای تور است مانع ضربه زدن حریف شود.   10-در طول بازی بازیکن به طور عمده متمرکز حریف خود را بهم بزند. (مثل ایجاد سر و صدا و حرکات غیر عادی و خصمانه)    11-در حین بازی، گرفتن توپ با راکت و با کمی مکث به آن ضربه زده شود. (حمل  شود)    12-توسط بازیکن دو بار ضربه زده شود.

مواردی که به جا داده می شود: 1-برای هر اتفاق پیش بینی نشده یا تصادفی به جا داده می شود.  2- به جز زمان سرویس اگر توپ روی تور و یا بعد از عبور از آن در زمین حریف داخل مشبکهای تور گیر کند به جا داده می شود  3- اگر زننده و گیرنده سرویس هر دو به طور همزمان هنگام سرویس مرتکب خطا شوند به جا داده می شود. 4- اگر زننده سرویس قبل از اینکه گیرنده سرویس آماده دریافت باشد اقدام به زدن سرویس نماید به جا داده می شود 5- اگر در جریان بازی توپ خورد شود و یا کله توپ از آن جدا شود به جا داده می شود. 6- اگر داور خط ورود توپ را ندیده باشد و نتواند تصمیم بگیرد به جا داده می شود.
در هر یک از موارد بالا که به جا داده شد، بازی بدون اضافه نمودن امتیاز ادامه می یابد و بازیکنی که  زننده سرویس  بود دوباره سرویس می زند. وقت استراحت بین دو گیم اول و دوم حداکثر 90 ثانیه است و بین گیم  دوم  و سوم حداکثر  5  دقیقه است. بازیکن بدون اجازه داور حق ترک زمین را ندارد به جز در 5 دقیقه استراحت بین گیم دوم  و سوم.  در حین انجام رالی مربی حق راهنمایی بازیکن خود را ندارد و فقط در زمان استراحت 90 ثانیه و 5 دقیقه می تواند بازیکن خود را راهنمایی کند. در بدمینتون چیزی به نام تایم اوت وجود ندارد و فقط بازیکن می تواند با اجازه داور آب بخورد یا حوله بگیرد. تعداد داور در بازیهای رسمی و بین المللی 13 نفر هستند ولی می توان با 3 داور بازی را برگزار کرد. در بدمینتون بازیکنان متخلف با کارتهای زرد و قرمز و مشکی جریمه می شوند. اگر بازیکنی رفتار غیر ورزشی انجام دهد با تذکر و کارت زرد همراه می شود  و اگر بر آن کار اصرار ورزد با کارت قرمز جریمه می شود. بدین صورت که اگر صاحب سرویس باشد، سرویس را به بازیکن مقابل می دهند و اگر دریافت کننده باشد، یک امتیاز به بازیکن مقابل می دهند. اگر چنانچه بازیکن بر یک رفتار زشت و غیر ورزشی اصرار ورزد و کارت قرمز بگیرد و مجدد آن کار را انجام دهد داور، سرداور مسابقه را مطلع می کند و سرداور با کارت مشکی آن  بازیکن را اخراج می کند.

تعداد بازیکنان هر تیم در آموزشگاهها: در ابتدایی 5 نفر و در راهنمایی و متوسطه هر تیم 7 نفرند. در مسابقه بین دو تیم در ابتدایی دو بازی یک نفره و یک بازی دو نفره و دو بازی یک نفره در آخر و در راهنمایی و متوسطه دو بازی یک نفره  و دو بازی دو نفره و یک بازی یک نفره در آخر انجام می شود. 


نظر شما ()


2:39 عصر دوشنبه 87/2/16

قوانین و مقررات رشته ورزشی شنا

نویسنده: مارموز

                                       قوانین و مقررات رشته ورزشی شنا

آشنایی با استخر : اندازه های فنی و نکات بهداشتی

اندازه های فنی: استخرهای موجود با توجه به نحوه استفاده به دو دسته تقسیم می شوند:
1-استخر آموزشی  2- استخر قهرمانی

1-استخر آموزشی: معمولاً در ابعاد 8*8 و یا 8*10 متر طوری طراحی و ساخته می شود که الگوهای آموزشی و یا ابزارهای کمک آموزشی در آن مد نظر باشد، مثلاً عمق آن حداکثر به 1/20 متر و به صورت شیب دار به نحوی ساخته که لااقل یک ضلع استخر علاوه بر کم عمق بودن قسمتی از آن به صورت پلکان وارد استخر شده تا برای آن دسته از اشخاصی که از وارد شدن ناگهانی در آب وحشت دارند مناسب باشد. میله هایی استیل در اطراف دیواره ها و در قسمت سطح آب نصب شده که حدود 10 سانتیمتر با دیواره فاصله دارند که برای غوطه ور شدن و آموزش دست و پا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، عمق آب اینگونه استخرها قابل تنظیم است. جدای از میله استخرهای آموزشی لوازم کمک آموزشی نظیر: تخته شنا به ابعاد مختلف - دوقلوی شنا - حلقه لاستیکی - کمربند نجات - بازوبند نجات - دماغ گیر - گوشی پای دولفینی (قورباغه) - و....که هر کدام موارد خاص خودش را دارد، برای افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

2-استخرهای قهرمانی: طول اینگونه استخرها 33/33 متر - 25 متر – 50 متر و عرض آن 10-21 متر متغیر است و عمق آن کمتر از 1/80 متر نیست اینگونه استخرها به دو صورت روباز یا سر پوشیده مورد بهره برداری قرار می گیرد. در استخرهای سرپوشیده معمولاً از آب گرم استفاده می شود - ولی در استخرهای رو باز اکثر از آب سرد طبیعی بهره می گیرد.
در ضلع عرض استخر سکوهایی نصب می شود که به عنوان سکوی استارت مورد استفاده شناگران است این سکوها به ابعاد 50*50 سانتیمتر با شیب 10 سانتیمتر به صورت ثابت یا سیار نصب می شود و ارتفاع تا سطح آب باید بین 50تا70 سانتیمتر باشد. دستگیره های کرال پشت باید طوری به سکو وصل باشد که در ارتفاع 30تا60 سانتیمتر و جلوتر از دیواره استخر نباشد، هر چهار طرف سکوها باید شماره گذاری شود و این شماره طوری نصب می شود که اگر پشت به سکو ها بایستیم سکوی شماره 1 در طرف راست و شماره 2 بعد از آن و بقیه به همین ترتیب شماره گذاری خواهد شد. تعداد خطوط شنا (لاین) بسته به عرض استخر بین 6تا8 خط متغیر است، این خطوط به وسیله طنابی که دو سر آن با قلابهایی به دیواره استخر وصل است در طول استخر کشیده می شود روی طناب اجسام غوطه ور دو انتهای طناب با رنگ سایر قسمتها متفاوت است. عرض هر خط شنا باید 2/5 متر باشد.
طناب نشانه برای برگشت کرال پشت باید در عرض استخر و در 1/80 سانتی بالای سطح آب قرار داشته ضمناً این طنابها برای برگشت کرال پشت باید 5 متر از دیوار انتهای استخر فاصله داشته باشد. خطوطی در کف استخر و در وسط خطوط شنا و به رنگ تیره کشیده شده که عرض آن 20 سانتیمتر است و در طول استخر کشیده می شود و فاصله آن با دیواره عرضی 2 متر است که به وسیله خط عرضی دیگر که پهنای آن 20 سانت است قطع می شود (به صورت
T
) طول این خط یک متر است. نور استخر باید کافی و طوری از بالا به آب بتابد که در سر تا سر استخر نور مناسب وجود داشته باشد، برای دید بهتر شناگران از چراغهای که در دیواره داخلی استخر نصب می شود ولتاژ آن حدود 12 ولت است استفاده می دشود.
2- نکات بهداشتی استخر:در استخرهای سر پوشیده به دلیل سیستم آب گرم محیط برای رشد میکروب و عوامل بیماری زا بیشتر از استخر های رو باز فراهم است لزا علاوه بر وجود دستگاه تصفیه آب که مداوم در حال فعالیت است و با مکش آب استخر به داخل تصفیه خانه و برگشت آن به استخر و وجود دستگاه کلرزنی اتو ماتیک آب آن تصفیه و کلر زده می شود، لازم است حتماً نکات بهداشتی آن نیز رعایت گردد:

1-دیواره و کف استخر به وسیله کاشی و یا سرامیک برای شستشوی بهتر پوشانده می شود.
2- لبه های استخر نسبت به سطوح اطراف آن کمی بر آمده و شیب آن به طرف داخل استخر است. تا آبهای سطحی با برخورد  به برآمدگی ها وارد استخر نشود (شیب دار بودن  لبه به خاطر جلوگیری از مواج شدن آب است).

3- قبل از ورود به استخر، گرفتن دوش و زدن شامپو به منظور رعایت نظافت آب استخر ضروری است.
4-پس از خاتمه و خروج از استخر جهت نظافت شخصی زدن صابون و شامپو و گرفتن دوش ضروری است.

5- حد فاصل بین رختکن و استخر و قبل از ورود به آن حوضچه آب کلر قرار دارد که برای ضد عفونی کردن پاها استفاده می شود.

6- علاوه بر زدن شامپو پیشنهاد می شود حتماً لای انگشتان دست و پاها و زیر بغل هم با صابون شسته شده تا مانع از رشد میکرب و قارچ شود.

7. برای استفاده صحیح از استخر و رعایت حقوق دیگران توجه به نکات بهداشتی و ایمنی که در تابلوها و اعلایم هشدار دهنده نصب و اعلان می شود، همچنین گوش دادن به تذکرات ناجیان غریق استخر، محیطی دلنشین و نشاط آور را به وجود می آورد و شنای در آن موجبات خاطر اطمینان  کسانی است که از استخر وحشت دارند.

آشنایی با رشته ها و مواد مختلف شنا: در کلیه مسابقات رسمی و بین المللی 4 نوع با استیل های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

1- شنای آزاد (هر نوع شنایی می تواند باشد به جز کرال پشت - قورباغه - پروانه) 2- کرال پشت 3- شنای قورباغه 4- شنای پروانه. این چهار شنا از رده های مختلف سنی با متراژهای مختلف برگزار می شود، در برگزاری مسابقات رسمی سه رده سنی وجود دارد:
نوجوانان در سنین: زیر ده سال - 11 و 12 سال - 13 و 14 سال جوانان در سنین: 15 و 16 و 17 سال بزرگسال (عموم) در سنین: 18 به بالا. علاوه بر مسابقات انفرادی مسابقاتی نیز به صورت امدادی (4 نفره) مختلط - آزاد برگزار می شود. در مسابقات امدادی (مختلط امدادی) حتماً باید از 4 شناگر استفاده شود که نفر اول آن کرال پشت - نفر دوم قورباغه و شناگر سوم پروانه و آخرین شناگر شنای آزاد انجام دهد. در شنای مختلط انفرادی یک شناگر که شنای اول آن پروانه شنای دوم آن پشت و دو شنای آخر قورباغه و آزاد می باشد.

مواد مسابقه دو سال: 50 متر آزاد - 50 متر قورباغه - 50 متر پشت - 50 متر پروانه - 50*4 آزاد انفرادی و تیمی

مواد مسابقه 11 -12 سال: 50 متر آزاد - 100 و 200  آزاد - 100 قورباغه - 100 پشت - 100 پروانه - 200 مختلط انفرادی - 10*4 تیمی

مواد مسابقات 13 - 14 سال: 100  و 200 و 400 آزاد - 100 و 200 قورباغه - 100 و 200 پشت - 100 و200 پروانه - 50*4 مختلط انفرادی -100 *4 آزاد تیمی 100 *4 مختلط تیمی
موارد مسابقات 17-16-15 سال: شنا 100 و 200 و 400 و 500 آزاد - 100 و 200 پشت - 100 و 200 قورباغه - 100و200 پروانه - 50*4 و100*4 مختلط انفرادی - 100*4 و200*4 مختلط تیمی.
یک شناگر می تواند در همه موارد بالا شرکت کند و از هر تیم در هر مواد 2 نفر بیشتر نمی توانند شرکت نمایند.

مقررات برگزاری مسابقه: در هر مسابقه شنا اگر به صورت کشوری و رسمی برگزار شود حداقل 30 داور نیاز دارد که این تعداد را در مسابقه داخلی می توان به 15-10 نفر کاهش یابد داوران مسابقه شامل: سرداور 1 نفر - استارتر-داوران وقت نگهدار برای هر خط 3 نفر - سرپرست وقت نگهداران - داور برگشت - سرپرست داوران برگشت2 نفر - داوران استیل 2 نفر - داور برگشت در ابتدا و انتهای استخر 1 نفر - منشی کل 1 نفر - هماهنگ کننده 2 نفر - گوینده 1نفر - داور رده بنده دست کم برای هر خط 1 نفر - سرپرست داوران رده بندی
وظایف سرداور: که بر کل مسابقات و داوران و وقت نگهداران نظارت دارد و شروع مسابقه را به استارتر اعلام می کند و همچنین تصمیم گیری نهایی در مورد مسایلی که در مسابقه پیش می آید با اوست. در آغاز مسابقه سرداور با زدن چند سوت کوتاه به شناگران علامت داده تا لباسهای اضافی را خارج و آماده شوند، سپس با زدن یک سوت ممتد از شناگران دعوت می کند تا پشت سکوی استارت قرار گیرند (در شنای پشت پس از شنیدن سوت ممتد شناگران وارد آب می شوند) پس از آماده شدن شناگران و داوران وقت نگهدار با بالا بردن دست به صورت کشیده به استارتر علامت می دهند.

وظایف استارتر: کنترل شناگران را به عهده گرفته و هر شناگری که مرتکب یکی از خطا های زیر شود به سرداور گزارش می نماید:

1-از استارت خود داری نماید. 2- عمداً از قوانین اطاعت نکرده باشد. 3- در هنگام استارت باید در کنار استخر و در فاصله 5 متری از سکوی استارت بایستد،تا وقت نگهداران بتوانند علامت استارت را ببینند و هم شناگران علامت استارت را  بشنوند.

وظایف داور وقت نگهدار: کنترل زمان و دقت انجام هر خط به عهده اوست او با صدای سوت استارتر تایمر را به کار انداخته و تا زمانی که در پایان هر مسابقه یک قسمت بدن شناگر به دیواره پایانی برخورد و یا تماس حاصل نماید او وقت را می خواباند و سپس زمان شناگر را روی برگه مخصوص ثبت رکورد نوشته به سر داور تحویل می نماید.

وظایف داوران استیل: که در طول استخر قرار دارند چنانچه شناگران از استیل مربوط به هر شنا خود داری نموده و دست و  یا پای شناگر حرکتی غیر از استیل مربوط انجام دهد علت خطا را نوشته و به داور گزارش میدهد.

داوران رده بندی: که انتهای استخر قرار دارند مراقب تماس بدن شناگر به خطوط مربوط می باشند تا تعیین نمایند شناگر کدام خط زودتر از بقیه به خط پایان رسیده است و شناگران بعدی کدامند.

منشی کل: نتایج مربوط به شناگران را در برگه مخصوص ثبت نموده و نتایج کل در چند نسخه تهیه و به هیأت و یا کمیته برگزار کننده تحویل می نماید.

نحوه امتیاز بندی: در استخرهایی که 6 سکو دارد مقام اول 7 امتیاز - مقام دوم 5 امتیاز - مقام سوم 4 امتیاز - مقام چهارم 3 امتیاز - مقام پنجم 2 امتیاز و مقام ششم 1 امتیاز کسب خواهد کرد.
در استخرهای که سکوهای آن 8 تاست به نفر اول 9 امتیاز تعلق خواهد گرفت در مجموع شنا های انجام هر شناگر امتیازات آن پشت و محاسبه می شود و مقامهای اول تا ششم اعلام می شود. همین روش برای مسابقات تیمی نیز انجام می شود (امدادی) با این تفاوت که تیم اول 14 امتیاز و تیم دوم 12 امتیاز و الی آخر.


نظر شما ()


2:38 عصر دوشنبه 87/2/16

قوانین شطرنج فیده

نویسنده: مارموز

                                                                     مقدمه

این قوانین شطرنج نمى تواند همه موقعیتهاى محتمل را که ممکن است در بازى پدید آید شامل شود و نیز نمى تواند تمام مسایل عملى را حل و فصل کند. در حالتهایى که دقیقاً در مواد قوانین حاضر پیش بینى نشده باشد، مى توان با بررسى موقعیتهاى مشابهى که در قوانین حاضر مورد بحث قرار گرفته است به تصمیم صحیح رسید. در قوانین شطرنج، فرض بر این است که داوران از صلاحیت لازم، قضاوت درست و بی طرفى کامل برخوردارند. مقرراتى که زیاده از حد جنبه تفصیلى یابد ممکن است اختیار قضاوت را از داور سلب کند و لذا مانع آن شود که او با مراعات انصاف، منطق و عوامل خاص به حل مسایل بپردازد.

فیده همه شطرنجبازان و فدراسیونها را به پذیرش این نظر فرا مى خواند. هر فدراسیون عضو فیده مختار است که مقررات تفصیلى ترى را به اجرا درآورد، مشروط به اینکه:

الف) به هیچ وجه با قوانین شطرنج رسمى فیده در تعارض نباشد؛

ب) به قلمرو همان فدراسیونها منحصر شود؛

ج) براى هیچ یک از رویاروییها] مچ ها [، مسابقات قهرمانى یا انتخابى تحت پوشش فیده، یا مسابقات عنوان گیرى درجه گیرى تحت پوشش فیده اعتبار نیابد.

                                                                     مقررات بازى

 ماده ?: ماهیت و اهداف بازى شطرنج

 

 

 ?ـ?. بازى شطرنج بین دو حریف انجام مى شود که مهره هاى خود را به نوبت بر یک صفحه مربع به نام صفحه شطرنج حرکت مى دهند. بازیکنِ داراى مهره هاى سفید بازى را آغاز مى کند

"نوبت حرکت" بازیکن موقعى است که حرکت حریف او انجام شده باشد.

?-2 . هدف هر بازیکن قرار دادن شاه حریف در "معرض حمله" است به نحوى که حریف هیچ حرکت قانونى براى اجتناب از "گرفته شدن" شاه در حرکت بعد نداشته باشد. بازیکنى که موفق به این امر شود اصطلاحاً شاه حریف را "کیش و مات" کرده است و بازى را برده است. حریفی که شاه او کیش و مات شده است بازى را باخته است.

?-3 . اگر پوزیسیون طورى باشد که هیچیک از دو بازیکن نتواند احتمالاً کیش و مات کند، بازى مساوى است.

 ماده ?: پوزیسیون اولیه مهره ها در صفحه شطرنج

 

 

?ـ?. صفحه شطرنج یک شبکه ?×8 از ?? مربع مساوى است که یک در میان  میان به رنگ روشن و تیره هستند (مربعهاى "سفید" و مربعهاى "سیاه"). صفحه شطرنج بین دو بازیکن قرار مىگیرد، به نحوى که آخرین مربع سمت راست هر بازیکن سفید باشد.

?ـ?. در ابتداى بازى، یکى از بازیکنان ?? مهره به رنگ روشن (مهره هاى "سفید") دارد؛ بازیکن دیگر ?? مهره به رنگ تیره (مهره هاى "سیاه" دارد).

این مهره ها عبارتند از:

یک شاه سفید

یک وزیر سفید

دو رخ سفید

دو فیل سفید

دو اسب سفید

هشت پیاده سفید

یک شاه سیاه

یک وزیر سیاه

دو رخ سیاه

دو فیل سیاه

دو اسب سیاه

هشت پیاده سیاه

?ـ? . پوزیسیون اولیه مهره ها در صفحه شطرنج  به صورت زیر است:

2-4 . هشت ستون عمودى مربعها را "ستون " مى نامند. هشت ردیف افقى مربعها را "عرض" مىخوانند. خط مستقیمى که از مربعهاى همرنگ بگذرد و محل تلاقى این مربعها را به هم وصل کند "قطر" نامیده مى شود.

 ماده ?: حرکت مهره ها

 

 

3-1. مجاز نیست مهره اى را به مربعى حرکت داد که در اشغال مهره خودى است. اگر مهره اى به مربعى حرکت کند که در اشغال مهره حریف است، مهره حریف گرفته مى شود و از صفحه شطرنج خارج مى شود و این بخشى از همان حرکت به حساب مى آید. در صورتى که مهره اى بتواند طبق ماده هاى ?ـ? تا ?ـ? مهره اى را بگیرد، اصطلاحاً مىگویند آن مهره به مهره حریف حمله کرده است.

3-2 . فیل در قطرى که خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعى مى تواند حرکت کند.

?ـ? . رخ در ستون یا عرضى که خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعى مى تواند حرکت کند.

?ـ?  . وزیر در ستون، عرض یا قطرى که خودش در آن قرار گرفته است به هر مربعى مى تواند حرکت کند.

?ـ? . فیل یا رخ یا وزیر نمى تواند از روى مهره اى که در مسیر حرکتش قرار دارد عبور کند.

?ـ? . اسب مى تواند به مربعهایى حرکت کند که  نزدیکترین مربعها به مربع استقرار آن باشد ولى در یک عرض، ستون یا قطر واحد نباشد.

?ـ? . (الف) پیاده مى تواند رو به جلو و به مربع اشغال نشده اى که بلافاصله در همان ستون در مقابل آن است حرکت کند، (ب) یا پیاده در حرکت نخست خود مى تواند همانند حالت الف حرکت کند. یا آنکه دو مربع در همان ستون پیشروى کند، مشروط به اینکه هر دو مربع اشغال نشده باشند، (ج) یا پیاده مى تواند به مربع تحت اشغال مهره حریف که به طور مورب در مقابل آن و در ستون مجاور باشد حرکت کند و آن مهره را بگیرد. (د) اگر یک پیاده حریف در یک حرکت دو مربع از مربع اولیه اش پیشروى کرده باشد، پیاده اى که به مربع عبور این پیاده حریف حمله کرده  است مى تواند پیاده حریف را بگیرد، طورى که انگار آن پیاده حریف فقط یک مربع حرکت کرده است. این گرفتن را فقط در حرکت بعد از این پیشروى مى توان انجام داد و آن را گرفتن "آن پاسان "] در حین عبور[ مى نامند. (ه) وقتى پیاده اى به دورترین عرض نسبت به موقعیت اولیه اش برسد باید به عنوان بخشى از همان حرکت آن را با وزیر، رخ، فیل یا اسب همرنگ آن پیاده عوض کرد. حق انتخاب بازیکن منحصر به مهره هایى نیست که قبلاً گرفته شده باشند. این تعویض پیاده با مهره دیگر را " ترفیع " مى نامند و اثر مهره جدید آنى است.

?ـ? . (الف) شاه مى تواند به دو صورت مختلف حرکت کند، با:

(I) حرکت کردن به هر مربع مجاور که در معرض حمله یک یا چند مهره حریف نباشد. حتى اگر این مهره هاى حریف قادر به حرکت نباشند، مربعهاى مسیر حرکت آنها در معرض حمله شمرده مى شوند.

(II) "قلعه رفتن ". این حرکت شاه و یکى از دو رخ همرنگ آن در یک عرض واحد است، و یک حرکت شا ه به حساب مىآید و به صورت زیر انجام مى شود: شاه از مربع اولیه اش دو مربع به طرف رخ جابه جا مىشود، سپس آن رخ به مربعى منتقل مى شود که شاه همان موقع از آن عبور کرده است.

(?) در حالتهاى زیر قلعه رفتن غیر قانونى است:

(الف) شاه قبلاً حرکت کرده است، یا

(ب) با رخى که قبلاً حرکت کرده است.

(?) درحالتهاى زیر قلعه رفتن به طور موقت ممنوع است:

]الف[ مربعى که شاه در آن قرار دارد، یا مربعى که شاه باید از آن عبور کند، یا مربعى که شاه قرار است آن را اشغال کند، در معرض حمله یک یا چند مهره حریف باشد.

]ب[ بین شا ه و رخى که قلعه رفتن قرار است با آن انجام شود، مهره اى وجود داشته باشد.

هنگامی که شاه در "کیش " است اگر در معرض حمله یک یا چند مهره حریف باشد، ولو این مهره ها خود قادر به حرکت نباشند اعلام کیش اجبارى نیست.

?ـ? . هیچ مهره اى نمى تواند حرکتى انجام دهد که شاه او را در معرض کیش قرار دهد یا آن را در معرض کیش باقى بگذارد.

 


نظر شما ()


2:36 عصر دوشنبه 87/2/16

خلاصه قوانین داوری فوتبال

نویسنده: مارموز

خلاصه قوانین داوری فوتبال

قانون اول:

 زمین مسابقه؛ طول نباید بیشتر از 120 متر و کمتر از 90 متر و عرض آن بیش از 90 متر و کمتر از 45 متر باشد. در مسابقات بین المللی طول زمین مسابقه نباید بیش از 110 متر و کمتر از 100 متر و عرض آن بیش از 75 متر و کمتر از 64 متر باشد.

نکات مهم: 1- ارتفاع میله پرچم نقطه کرنر حداقل 150 سانتیمتر   2- در گوشه زمین قوس کرنر ربع دایره به شعاع 1 متر رسم گردد. 3- رنگ تیر دروازه باید سفید باشد.  4- رسم دایره نیمه زمین به شعاع 9/15 متر    5- استفاده از طناب به جای تیر دروازه ممنوع است.
قانون دوم:

 توپ مسابقه؛ توپ بایستی گرد و کروی باشد از چرم و  یا جنس مناسب دیگر محیط نباید از 68 سانتیمتر کمتر و  از 70 سانتیمتر بیشتر باشد وزن توپ نباید کمتر از 410 گرم و بیشتر از 450 گرم  باشد فشار توپ در سطح دریا برابر %6  الی 1/1 اتمسفر.
قانون سوم:

 تعداد بازیکنان؛ مسابقه می بایستی از دو دسته که تعداد هر تیم نباید بیشتر از 11 بازیکن باشد که یکی از آنها دروازبان است آغاز می گردد اگر تعداد بازیکنان کمتر از 7 نفر باشد مسابقه نباید آغاز گردد. در بازیهای که تحت نظارت و سرپرستی فیفا و کنفدراسیون ها یا فدراسیونها ملی انجام می گیرد. حداکثر جانشین 3 نفر در بازیهای دوستانه تعداد تعویض توافقی و اگر داور قبل از شروع مسابقه از این مسأله آگاه نشود حداکثر تعویض 3 نفر خواهد بود . بازیکن جانشین زمانی می تواند داخل زمین شود که بازیکن اصلی زمین بازی را ترک کرده و سپس تنها با علامت داور می تواند وارد زمین شود.

قانون چهارم:

 وسایل بازیکن؛ وسایل بازیکن عبارتند از: 1- پیراهن  2- شورت  3- جوراب ساق بلند  4- محافظ ساق  5- کفش بازیکنی که برای تکمیل وسایل زمین را ترک کرده برای ورود به زمین حتماً باید توپ خارج از بازی باشد.

قانون پنجم:

 داور؛ وظایف داور عبارتند از: 1- اجرای قوانین بازی  2- کنترل بازی با همکاری کمک داوران و داور چهارم  3- اطمینان از قانونی بودن توپ  4- اطمینان از قانونی بودن وسایل بازیکنان  5- عمل کردن وقت نگهدار و یادداشت نتیجه  6- برای هر گونه نقص مقررات مسابقه توقف یا تعلیق یا ختم نماید. 7-  توقف، ختم، تعلیق برای هرگونه حوادث خارج از زمین بازی   8- آسیب دیده گی شدید بازیکن  9-  تهیه گزارش  10- شروع مجدد بازی بعد از هر توقف  11- دادن آوانتاژ و ...

قانون ششم:

 کمک داوران؛ دو کمک داور تعیین می گردد که وظایف آنها تابع داور است. وظایف کمک داور عبارتند از :

1-     چه زمانی توپ از زمین خارج شده

2-      کدام تیم ضربه دروازه، کرنر یا پرتاب را انجام دهد.

3-      وقتی بازیکنی به خاطر آفساید جریمه شود.

4-      وقتی که خطایی دور از چشم داور اتفاق افتد.

5-     خطایی که کمک داور به آن نزدیکتر باشد حتی داخل جریمه.  

6-     در ضربات پنالتی دروازه بان قبل از ضربه جلو حرکت کند یا توپ از خط گذشته باشد.

قانون هفتم:

 مدت بازی؛ دو وقت مساوی 45 دقیقه وجوددارد مگر دو تیم قبل از آغاز بازی توافق کنند وقت را کم کنند. زمان بین دو نیمه که بازیکنان حق استفاده مدتی استراحت بین دو نیمه را دارند، نباید از 15 دقیقه بیشتر باشد. تنها با موافقت داور می تواند تغییر کند.

قانون هشتم:

 شروع و شروع مجدد بازی؛ عبارتند از : 1- در آغاز هر مسابقه  2- بعد از به ثمر رسیدن هر گل  3- در شروع نیمه دوم  4- در شروع هر نیمه وقت اضافه با ضربه شروع می توان مستقیماً گل زد.

قانون نهم:

 توپ در بازی و خارج از بازی؛ توپ خارج از بازی است زمانی که: 1- تمام توپ از روی خط دروازه یا خط طولی از روی زمین یا هوا عبور کند. 2- بازی توسط داور متوقف  شده باشد. توپ در داخل بازی: در همه حال توپ در داخل بازی است شامل: 1- توپ در اثر برخورد با تیرک پرچم گوشه یا به تیر های دروازه به داخل زمین باقی بماند.  2- توپ در اثر برخورد با داور و کمک داور زمانی که آنها در داخل زمین هستند به زمین برگردد.

قانون دهم:

 روش امتیاز دادن؛ تیمی برنده است که تعداد گل بیشتری در جریان مسابقه به ثمر رسانده باشد.

قانون یازدهم:

 آفساید؛ بازیکن نزدیکتر از توپ و آخرین نفر دوم حریف به دوازه باشد.
قانون دوازدهم:

 خطاها و رفتار های ناشایست؛ ده خطای زیر را که به طریقی به تشخیص داور انجام گیرد و یک ضربه آزاد مستقیم گرفته می شود عبارتند از :1- گل زدن یا اقدام به آن  2- پشت پا زدن یا اقدام به آن  3- پریدن روی بازیکن حریف 4- تنه زدن به حریف  5- زدن یا اقدام به آن  6- هل دادن حریف  7- تکل روی حریف برای کسب توپ اما قبل از لمس توپ به حریف برخورد کند 8- آب دهان انداختن به حریف  9- گرفتن حریف  10- دست زدن عمدی به توپ (به جز دروازه بان در داخل محوطه جریمه خود)

توجه: اگر هر یک از ده خطای بالا به وسیله بازیکن در داخل محوطه جریمه صورت پذیرد یک ضربه پنالتی به نفع تیم حریف اعلام می گردد. در ضمن در اعلام پنالتی وضعیت توپ ملاک نیست. اما توپ باید در جریان بازی باشد. اگر بازیکنی به تشخیص داور هر یک از خطاهای زیرا را مرتکب شود یک ضربه آزاد غیر مستقیم به نفع تیم مقابل اعلام می شود.1 - بازی کردن به نحو خطرناک 2- سد کردن  3- جلوگیری از رها کردن توپ با دست توسط دروازه بان.
اگر دروازه بان 5 خطای زیر را در داخل محوطه خود انجام دهد، یک ضربه آزاد مستقیم گرفته می شود. 1- دروازه بان توپ را بیش از 6 ثانیه از پر تاب توپ در اختیار داشته باشد.  2- بعد از رها کردن توپ آن را دوباره با دست لمس کند، قبل از اینکه توپ با بازیکن دیگر لمس شده باشد.  3- توپ را از پرتاب اوت توسط همدسته آن با دست لمس کند. 4- وقت را تلف کند. 5-چنانچه توپ عمدی توسط بازیکن همدسته دروازه بان پا به طرف او زده و  با دست لمس کند.
اگر بازیکنی هفت خطای زیر انجام دهد کارت زرد می گیرد: 1- برای رفتار غیر ورزشی گناهکار باشد.  2- مخالف خود را با کلمات و عمل نشان دهد. 3- مهرانه قوانین بازی را نقض نماید. 4-آغاز مجدد بازی را به تأخیر اندازد.   5- عدم رعایت فاصله در ضربه های آزاد ریالکرنر،...  6-عمدی زمین بازی را بدون اجازه داور ترک کند.  7- بدون اجازه داور، وارد یا دوباره وارد زمین شود.
خطای قابل اخراج: 1- برای خطای شدید گناهکار باشد.  2- برای برخورد شدید گناهکار باشد  3- آب دهان انداختن به حریف یا هر شخص دیگر   4- وضعیت آشکار گل را با دست زدن از حریف سلب کند   5- وضعیت آشکار گل را از حرکت رو به جلو حریف با خطایی که جریمه پنالتی یا ضربه آزاد باشد سلب کند  6-استفاده از الفاظ اهانت آمیز و بی احترامی و فحش دادن  7- دومین اخطار در همان بازی
.
  

قانون سیزدهم:

 ضربات آزاد؛ بر دو قسمت می باشد: 1- مستقیم  2- غیر مستقیم  در هر دو ضربه توپ بایستی ثابت باشد زننده نمی تواند بار دوم با توپ بازی کند مگر اینکه بازیکن دیگری توپ را  لمس کند.

ضربات آزاد مستقیم: اگر مستقیم وارد دروازه حریف شود گل محسوب می شود  -  اگر ضربه آزاد غیر مستقیم وارد دروازه خودی کند یک ضربه کرنر برای حریف گرفته می شود - اگر ضربه آزاد غیر مستقیم، وارد دروازه حریف شود گل قبول نیست بلکه ضربه دروازه محسوب می گردد.


قانون چهاردم:

 ضربه پنالتی؛ وقتی بازیکنی یکی از خطاهای 10 گانه در داخل محوطه جریمه انجام دهد یک ضربه پنالتی برای تیم مقابل اعلام می گردد.

قانون پانزدهم:

 پرتاب اوت؛ پرتاب اوت روشی برای آغاز مجدد بازی محسوب می گردد و از پرتاب مستقیم اوت گل محسوب نمی گردد وقتی تمامی توپ از روی خط طولی از روی زمین یا هوا عبور کند اوت محسوب می شود.

قانون شانزدهم:

 ضربه دروازه؛ روشی برای شروع مجدد بازی است. از ضربه دروازه که مستقیم به دروازه تیم مقابل زده می شود گل محسوب می گردد. بازیکن تیم مقابل می بایستی در هنگام ضربه دروازه خارج از محوطه جریمه قرار گیرد.

قانون هفدهم:

 ضربه کرنر؛ روشی برای آغاز مجدد بازی بر روی دروازه حریف می توان گل زد.
دستورات درباره ضربه پنالتی: روشی است برای مشخص نمودن تیم برنده در مسابقاتی که می بایست یک تیم برنده باشد بعد از اینکه مسابقه با نتیجه مساوی به پایان رسید. داور بایستی به وسیله قرعه کشی با سکه بین کاپیتانهای دو تیم زننده اولین ضربه را مشخص کند. در صورتی که تیمی از تعداد تعویض های خود برابر مقررات مسابقات استفاده نکرده باشد دروازه بانان آن تیم مصدوم و قادر به بازی نباشد می تواند از دروازه بان ذخیره استفاده کند.

 


نظر شما ()


3:7 عصر یکشنبه 87/2/15

جودو

نویسنده: مارموز

جودو

 

رزمی جودو که بر خاسته از ژاپن است جزء هنر های رزمی مثل کاراته ، تکواندو و کونگ فو می باشد با این وجود بسیار متفاوت از سایر هنرهای رزمی می باشد چرا که در آن مشت زدن و لگد زدن ممنوع است .
توجه....................          ادامه مطلب...

نظر شما ()


3:3 عصر یکشنبه 87/2/15

تنیس

نویسنده: مارموز

تنیس

تنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (انفرادی) یا بین دو تیم دو نفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن راکتی دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است. بازیکن با این راکت توپی لاستیکی با پوشش نمدی را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده است.
به ادامه توجه کنید....           ادامه مطلب...

نظر شما ()


7:9 عصر پنج شنبه 87/2/5

تکواندو

نویسنده: مارموز

تکواندو

تکواندو نام هنر رزمی ای است که اکنون به عنوان یک ورزش مدرن المپیکی شناخته می شود . تکواندو را می توان به عنوان اولین ورزش رزمی المپیکی مطرح کرد که از سال 1992 وارد المپیک بارسلون شد .تکواندو طی مدت بیش از بیست قرن در کره توسعه یافته است .
این هنر دفاعی رزمی در آغاز تگوک بگوک کواک بک سوبگولتا (تکگون) (Takgon) نامیده می شد .
انجمن تکواندو در کره در 19 سپتامبر 1961 افتتاح شد و از آن سال نام این ورزش کهنسال کره به تکواندو تغییر یافت .
در 30 نوامبر 1972 (کوک کی وان) مرکز فدراسیون جهانی تکواندو در اطراف شهر سئول کره جنوبی افتتاح شده و رسمیت یافت .
هم اکنون تکواندو را می توان به عنوان پر طرفدارترین ورزش های رزمی در بین کشور ها و ملت ها معرفی کرد چرا که در حال حاضر بیش از 150 کشور ، این ورزش و هنر رزمی را به عنوان یکی از ورزش های رسمی کشور خود پذیرفته اند .
در کشور عزیزمان ایران نیز این ورزش حدود بیش از چهل سال سابقه دارد و یکی از قطب های قدرت جهان در ورزش تکواندو است .
حضور موفقیت آمیز تکواندو کاران کشورمان در رقابت های جام جهانی ، قهرمانی جهان و المپیک و عناوین متعدد قهرمانی ، بهترین گواه این مدعاست . تکواندو کارانی نظیر : هادی ساعی ، یوسف کرمی ، بهزاد خداداد ، مجید افلاکی و غیره که در مسابقات مهم بین المللی برای ایران افتخار آفرینی کردند .


نظر شما ()



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اثبات65=64
10 روش آزار دیگران ...
با سلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه :: پارسی بلاگ :: مدیریت:: پست الکترونیک :: شناسنامه]

تعداد بازدید:292648

امروز:11

دیروز :4

 RSS 

پیوندهای روزانه
سایت دولت و وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران [97]
[آرشیو(1)]

درباره خودم

همه چیز!!!!!!

مارموز
من یک مارموز جلبم ! ! ! حالتونووو میگیرم

لوگوی خودم

همه چیز!!!!!!

لینک دوستان

علم کده
عکس ماشین
عاشقانه
انتظار
چند فلش زیبا

فهرست موضوعی یادداشت ها

10 روش آزار دیگران . اثبات 65=64ازچینی ها . اثباتی جادویی . اثباتی عجیب . روش های مختلف آزار واذیت .

آرشیو

عکس
بیماری
مذهبی
علمی
اجتماعی
ورزشی
عکس ماشین(1)
عکس ماشین(2)
عکس موتور
عکس اتوبوس
ماشین های تصادفی
متفرقه
شعر
بهار 1387

اشتراک

 

10 روش آزار دیگران . اثبات 65=64ازچینی ها . اثباتی جادویی . اثباتی عجیب . روش های مختلف آزار واذیت .